Vervolgcursus
Vlokhoven Opleidingen cursist

Vervolgcursus CGT Kind & Jeugd (50 uur)

Verdiep je expertise met deze unieke vervolgcursus CGT gericht op het cognitief gedragstherapeutisch werken met kinderen en jeugdigen (6-18 jaar) en hun systemen. Ontwikkel je CGT-interventies op meerdere niveaus en verfijn je procedurele vaardigheden voor het gedragstherapeutisch proces.
Meer informatie

€1530,-
Online
6 lesdagen
Accreditaties: VGCt vervolgcursus, NIP ELP, FGzPt & NVO/SKJ

Kies een locatie en datum

Nog geen locatie ingepland
Nog geen startdatum ingepland

De voordelen van Vlokhoven

  • 14 dagen bedenktijd
  • Betalen in 3 termijnen
  • Gekwalificeerde Kind & Jeugd therapeuten met veel ervaring
  • Altijd persoonlijk contact via whatsapp, telefoon of mail
  • +2.000 geslaagden gingen je voor 🥳
Beschrijving
Accreditaties
Doelgroep
Docenten
Literatuur

Beschrijving

Waarom de Vervolgcursus CGT: kind & jeugd?

  • Deze vervolgcursus biedt therapeuten die de basiscursus hebben afgerond, de mogelijkheid om hun kennis verder te verdiepen en zich vaardiger te voelen bij het toepassen van technieken in de praktijk.
  • In de praktijk laten cliënten zich niet zo makkelijk vangen in één DSM-categorie. Je leert in deze cursus hoe je jeugdigen toch evidence-based op maat kunt behandelen. 
  • Je leert om bestaande protocollen aan te passen in situaties waarin een behandeling niet verloopt zoals gepland, zodat je de cliënt zo goed mogelijk kunt behandelen.
  • Je gaat op verdiepend niveau aan de slag met het leren toepassen van cognitief gedragstherapeutische kennis en vaardigheden bij complexere casuïstiek en specifiek voor de doelgroep kind & jeugd. Denk hierbij aan het uitdagen van gedachten bij het jongere schoolkind, het omgaan met weerstand en gebrek aan motivatie bij pubers of het betrekken van ouders en leerkrachten bij de behandeling.
  • Alles is zo praktijkgericht mogelijk. Dus er zal continu geoefend worden met verschillende technieken en ingebrachte casuïstiek.

Wat kun je verwachten van deze 50-uurs vervolgcursus CGT?

In deze vervolgcursus starten we met een korte herhaling van het gedragstherapeutische proces en de gedragstherapeutische analysen. Je leert je op gevorderd niveau te oefenen met de conceptuele vaardigheden die nodig zijn om behandelplannen vorm te geven (zoals holistische theorie, FABA’s). Daarnaast ga je aan de slag met methodologische vaardigheden (CGT-interventies op cognitief, experiëntieel en gedragsmatig niveau) en procedurele vaardigheden (gedragstherapeutisch proces hanteren, structuur vasthouden, omgaan met motivatie- en interactieproblemen) die nodig zijn om een op maat gemaakte behandeling uit te voeren. Klachten bij jeugdigen kunnen niet los gezien worden van hun systemische context. Een belangrijk onderdeel van de cursus is daarom hoe opvoeders en leerkrachten betrokken kunnen worden bij de behandeling van de jeugdige. Er is vooral aandacht voor jeugdigen met (school)angst- en stemmingsklachten, traumagerelateerde problematiek, gedragsproblemen en specifieke ontwikkelingsproblematiek. 

Studiebelasting

De totale studielast bedraagt ongeveer 65 werkuren:

  • Contacturen: 50 uren (6 lesdagen: 09.00u – 16.00u)
  • Zelfstudie-uren: 15 uren in de online leeromgeving (literatuurstudie, opdrachten en voorbereiding van presentatie)

Hoe ziet Blended onderwijs eruit?

Blended leren combineert verschillende vormen van onderwijs voor een optimale leerervaring. In de online omgeving vind je literatuur, oefeningen en filmpjes. Je kunt dus direct beginnen en op je eigen tijd aan de slag met de cursus. In de online omgeving kun je steeds dingen terugzoeken en oefeningen net zo vaak herhalen als jij wilt. Daarnaast ontvang je persoonlijke begeleiding, afgestemd op jouw leerbehoefte tijdens de verschillende begeleide lessen tijdens deze cursus.

Heb je vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.

Accreditaties

Deze cursus is voor de volgende beroepsgroepen geaccrediteerd:

Vervolgcursus CGT Kind & Jeugd (50 uur)

Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.

Doelgroep

  • Universitair opgeleide hulpverleners zoals (gz-), (klinisch-) psychologen, psychotherapeuten, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
  • Je hebt behoefte aan ontwikkeling en meer kennis bij het toepassen van individuele CGT behandelingen op maat
  • Je bent bekend met de basisprincipes van cognitief gedragstherapeutische interventies

Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (MSc.) en een afgeronde Basiscursus CGT.

Docenten

Gerrie Ham

Gerrie Ham

Onze docent Gerrie Ham is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, EMDR-practitioner VEN en Junior Schematherapeut. Tevens is zij supervisor Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze is werkzaam in haar eigen praktijk waar ze jeugdigen en volwassenen behandelt binnen de Basis GGZ.
Meer over Gerrie Ham

Literatuur

Verplichte literatuur

Onderstaande boeken heb je nodig om deel te nemen aan de cursus:

  • Braet, C. & Bögels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten. Deel 3. Uitgeverij Boom.
  • Keijsers, G.P.J. en Vossen, C.J.C. (2012). Helpen veranderen: motiveringstrategieën in de psychotherapie. Uitgeverij Boom.
  • Lebowits, E.R. en Omer, H. (2020). De behandeling van angst bij kinderen en jongeren: op basis van CGT (cognitieve gedragstherapie) en geweldloos verzet. Uitgeverij SWP.
  • Prins, Bosch & Braet (2018) Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.
  • Smit, Joke & Heumen, Sonja (2023). Praktijkboek cognitieve gedragstherapie bij kind en jeugd: de diagnostische fase. Een vertaling van CGT naar kind en jeugd en hun systeem (e-book, gratis te downloaden). Uitgave van de VGCt.

Aanbevolen literatuur

We raden je aan deze boeken te bestuderen als je je meer wilt verdiepen in bepaalde onderdelen:

  • Cladder, Nijhoff-Huysse en Mulder (2019). Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen. Uitgeverij Pearson.
  • Korrelboom, K en Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Uitgeverij Coutinho. 
  • Nienhuis, B. (2013). Schoolangst en schoolweigering bij kinderen. Uit de serie: Kinderpsychologie in Praktijk. Uitgeverij Lannoo Campus.
  • Stallard, P. (2020): Denk goed-voel je goed. Werkboek cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Uitgeverij Nieuwezijds. 
  • Stallard, P. (2020): Denk goed-voel je beter. Werkboek cognitieve gedragstherapie voor adolescenten en jongvolwassenen. Uitgeverij Nieuwezijds. 
  • Weed Phifer, Lisa en Crowder, Amanda (2019). CGT-instrumenten voor kinderen en jongeren: meer dan 200 werkbladen en oefeningen bij trauma, ADHD, autisme, angst, depressie en gedragsstoornissen. Uitgeverij Nieuwezijds.

Inschrijven voor deze cursus